Černý čtvrtek olomouckého baletu

Ve čtvrtek 29.11. 2018 vydalo tiskové oddělení Moravského divadla Olomouc oznámení o
odvolání Roberta Balogha z funkce šéfa baletu. Rozhodnutí učiněné ředitelem Gernešem ani
ne dva měsíce po jeho nástupu do funkce se opírá o lichá obvinění typu „neutěšený stav
souboru“, „porušení vnitřních pravidel divadla“ či „nutnost nového uměleckého směřování“.
Čin ředitele Gerneše je šokující. Robert Balogh za své dlouholeté působení vybudoval
z olomouckého baletu jeden z nejlepších v ČR a svým repertoárovým rozsahem i jeden
z nejlepších v kategorii středně velkých divadel (30-40 členů souboru) v širokém
středoevropském okolí. Repertoár olomouckého baletu byl vzácně vyrovnaný – od čistých
klasických děl Labutího jezera, Spící krasavice, Dona Quijota, Louskáčka přes neoklasické
perfektní zpracování např. Spartaka, Dámy s kaméliemi, Rusalky, Othella, Zkrocení zlé ženy
až k moderně laděným např. Queen nebo Beatles. A to v době, kdy většina středně velkých
divadel Německa, Rakouska, Polska i jinde se utápí v bezbarvém modernismu a destrukci
klasických děl. Vím o čem píši, jsem jeden z mála co vše sledují a kdo obětuje čas a peníze na
osobní návštěvy baletních představení v širokém okolí. Skutečně kvalita klasických děl i
celého repertoáru je v Olomouci na vysoké úrovni. A kdo o to měl větší zásluhu než Robert
Balogh? A nyní je intrikánstvím úzké skupinky lidí vyhozen a celému baletu v Olomouci hrozí
úpadek do nicneříkající průměrnosti. Intrikánstvím dosazený nový šéf Michal Štípa, končící

tanečník ND Praha, není žádnou zárukou pozitivního vývoje, má ze sebou jen podivnou
inscenaci Dona Quijota v Ostravě a pokud bude takhle pokračovat, bude to zřetelný úpadek.
Hlavní odpovědnost za úpadek jistě ponese nový ředitel Gerneš, u něhož je vůbec otázkou
jak se mohl v 28 letech a bez zkušeností stát ředitelem třetího největšího divadla v Česku? Že
by další intriky? Velmi smutné …

Napsat komentář