Před novou sezónou – co bude dál?

Mami Hagihara a Karel Audy, představitelé hlavních rolí v plzeňské Šípkové Růžence

Covid sezóna 2020/2021

Když před rokem při všelijakých covidových opatřeních začínala sezóna 2020/2021, nikdo netušil, že skončí již po 5-6 týdnech opětovným uzavřením divadel, které trvalo až do května 2021. Zmařená sezóna znamenala hluboké rány do života divadel. V porovnání se sousedními státy většina českých divadel oproti jarnímu umrtvení roku 2020 začala alespoň interně zkoušet a operní i baletní soubory umísťovaly pak svá vystoupení na youtube, někdy i televizi. Například baletní soubor ND Praha postupoval prakticky podle původního programu a během sezóny nacvičil vše co by bylo za normálních časů. Podobně se snažili např. i v Plzni, Ústí či Brně. Tento postup se musí pro složitost situace vysoce ocenit, zdaleka se nekonal všude, na Slovensku či v německých zemích bylo umrtvení mnohem horší, dlouhou dobu cvičili jen doma a na své stránky dávali jen staré záznamy. Ke cti českých divadel také patří odehraný červen 2021, např. v Praze baletní soubor několikrát uvedl Labutí jezero, v Plzni zazářilo obnovené nastudování Šípkové Růženky (Spící krasavice) s Mami Hagihara v hlavní roli.

Mami Hagihara a Karel Audy, představitelé hlavních rolí v plzeňské Šípkové Růžence
Mami Hagihara a Karel Audy, představitelé hlavních rolí v plzeňské Šípkové Růžence

Poděkování Jozefu Dolinskému ml.

Zmařená sezóna přinesla bohužel i zmary ve vedení baletních souborů. Počátkem roku 2021 nastoupil v SND Bratislava nový generální ředitel M. Drlička a obětí jeho čistek se stal i dlouholetý ředitel baletu Jozef Dolinský ml. Jozef Dolinský vybudoval v Bratislavě nejlepší repertoár klasického baletu ve Střední Evropě – za připomenutí z posledních let stojí hlavně Giselle (R. Avnikjan), Korzár, Esmeralda a Don Quijote (díla V. Medveděva a S. Feča). Jozef Dolinský stavěl i na kvalitních neoklasických dílech, naproti tomu se vyhýbal módním modernistickým „trojblokům“. Za všechna krásná představení patří J. Dolinskému obrovský dík!!! Jeho plány do budoucna bohužel zapadnou, asi se již stěží obnoví Esmeralda z vlastních zdrojů či bude někdo uvažovat o světově ojedinělém uvedení Modrovouse (Barbe-bleu, Petipa 1896). Co přinese nová vedoucí dvojice Nina Poláková/Andrea Skočeková, je ve hvězdách.

Podobně jako v Bratislavě se udála rána pro klasický repertoár i v Berlíně. Odchodem Johannese Öhmanna bere za své pěkný repertoár z let 2018-2020. Vedení Staatsballett Berlin je nyní prozatímní a avizovaný příchod Ch. Spucka z Zürichu nevěstí nic dobrého.

Jozef Dolinsky ml.
Jozef Dolinsky ml.

Co v sezóně 2021/2022

Na prvním místě musíme doufat že se celá uskuteční. Jistě bude doprovázena místy až nesmyslnými covidovými opatřeními a při hysterii doby se nedá čekat jejich brzké zrušení.

Z hlediska klasického baletu nejsou výhledy růžové, zmíněné negativní změny v Bratislavě a Berlíně přinesly pády bašt klasického repertoáru a žádná nová na obzoru není. Ale změna k lepšímu může nastat rychle jako v Berlíně roku 2018. Nic jiného než čekat nezbývá.

Napsat komentář