Podzim 2020

V březnu 2020 se divadla uzavřela kvůli coronavirové hysterii a tím veškeré baletní návštěvy skončily do konce sezóny. Poté nastalo letní uvolnění, ne však stejně pojaté ve všech destinacích, které sleduji.

Nejprve zůstaňme v Česku. Ke cti většiny českých divadle je nutno uvést, že na situaci a přípravy nové sezóny 2020/2021 reagovala mnohem lépe než divadla v okolních zemích. Snažila se připravit relativně normální program na podzimní měsíce a i ho podle svých zvyklostí uveřejňovat a zahájit prodej vstupenek (zdůrazňuji tuto naoko běžnou a normální věc, protože v okolních zemích se zdaleka nekonala).

Jako první začalo hrát plzeňské divadlo, již před polovinou srpna. Baletní soubor zahájil v neděli 16.8. odloženou premiérou z jara – Anastázií, poslední dcerou cara, baletem Youriho Vámose (který se osobně zúčastnil) na hudbu Spící krasavice P.I. Čajkovského. Anastázie je baletem na základě historických událostí, tragického osudu rodiny posledního cara Nikolaje II. Téma je bezesporu nosné, ruská carská rodina si za svou obrovskou podporu baletu zaslouží mnohem více pozornosti. Zpracování, scéna i kostýmy a samozřejmě i výkon plzeňského baletu jsou vše věci pozitivní. Diskutabilní je ovšem použití hudby ze Spící krasavice, které vyvolává vleklou morální otázku po správnosti tohoto jednání. Mimo repríz Anastázie uváděl baletní soubor v Plzni reprízy Korzára, dvě jsem 21.8. a 26.8. navštívil. Korzár patří mezi kvalitní díla, která je možné vidět na současných českých scénách.

Baletní soubor Severočeského divadla Ústí nad Labem zahájil sezónu zdařilou inscenací Romeo a Julie. Další představení se ale kvůli onemocnění nekonala a v říjnu byla zhacena uzavřením divadel.

Balet Národního divadla Praha přešel již téměř zcela na blokový systém představení. V září byla tedy sedmkrát uvedena Marná opatrnost ve Státní opeře. Marná opatrnost je jednoznačně nejlepší inscenací baletu ND v poslední době, zmiňoval jsem to již vícekrát. Jistě je to dáno tím, že byla inscenována v přesné podobě od Ashtona s hezkou scénou a kostýmy. V hlavní roli Lisy se nově představila vynikající Alexandra Pera, repete měly Olga Bogoliubskaja a Nikola Márová. Na přelomu září a října následovaly ve Státní opeře tři představení Labutího jezera. Baletní soubor v něm vystupuje bezchybně, scéna i kostýmy jsou pěkné ale bohužel se jedná o svévolnou verzi J. Cranka, který se místy zcela odklonil od originálního díla Petipy a Ivanova. Velká škoda.

I další české divadelní scény s baletními soubory (Brno, Olomouc, Ostrava, České Budějovice) zahájily v září svůj provoz. Naděje vkládané v srpnu a září do nové sezóny, po destruktivním jaru, se ale nesplnily. Od začátku byli návštěvníci divadel šikanováni vnuceným nošením roušek. Počátkem října začala další fáze hysterie politiků a médií ze stoupajících čísel nakažených covidem. Trpké ovoce hysterie se dostavilo brzy. Od 12.10. jsou divadla opět plošně uzavřena. Po destruktivním jaru následuje destruktivní podzim. Pokud bude uzavření trvat opět tak dlouho jako na jaře, přinese to pro kulturu katastrofický scénář.

Samozřejmě děsivá situace pro kulturní život není jen v Česku. Sousední Slovensko je na tom ještě hůře. Balet SND Bratislava do poloviny září vůbec neuveřejňoval program na podzimní týdny a když ho nakonec uveřejnil alespoň na říjen a zahájil prodej vstupenek (v omezeném množství), byla již za 10 dní státní zvůlí divadla opět uzavřena! Na rozdíl od Prahy neodehrál balet SND tedy ani jediné představení! Pro členky a členy souboru to musí hraničit již s tragédií.

Podobně v Německu. Staatsballett Berlin hrál od konce srpna jen gala představení, původní program byl zcela zrušen. Podle nového by se mělo do konce roku odehrát jen pár představení Giselle a Labutího jezera, samozřejmě s omezeným počtem diváků a šikanací s rouškami. Další německá divadla zatím hrají, ovšem s podobnými omezeními.

Minulá sezóna 2019/2020 končila prakticky v polovině března, letošní sezóna 2020/2021 se hroutí po 6 týdnech. Jak bude pokračovat tato destrukce kulturní společnosti? Skončí to aspoň do konce roku? Smutné otázky. Všem v baletních souborech držíme palce, ať tuto dobu v pořádku přečkají.

Napsat komentář