Baletní cesty říjen 2018

Spící krasavice – Národní divadlo Brno, Spartakus – Moravské divadlo Olomouc, Giselle – Slovenské národní divadlo Bratislava, Manon – Divadlo J.K.Tyla Plzeň, Esmeralda – Slovenské národní divadlo Bratislava

7.10. Spící krasavice – Národní divadlo Brno

Opětovné zhlédnutí Spící krasavice v Brně od B. Juldaševa je příjemný zážitek. V současnosti nejlepší inscenace brněnského baletu. V nedělním odpoledním představení 7.10. vystoupila v hlavní roli princezny Aurory Eriko Wakizono, éterická primabalerína působila jako vždy naprosto jistým a krásným dojmem. Také jistě ji v roli Prince doprovázel dlouholetý taneční partner Ivan Popov. Za zmínku ještě stojí hezké pas de deux Princezny Floriny – Ichigo Oguro a Modrého ptáka – Ryonosuke Ishikawa. Uznání zaslouží ovšem celý soubor.

 

12.10. Spartakus – Moravské divadlo Olomouc

Zdařilá neoklasická inscenace antického příběhu v režii a choreografii Roberta Balogha běží v Olomouci již řadu let. Dílo nepostrádá dramatičnost příběhu, který ovšem musel být zkrácen do baletní podoby. V hlavních rolích bezchybně vystoupili Yui Kyotani (Frygie), Damani Williams (Spartakus), Lukáš Cenek (Crassus) a Irina Laptěva (Aegina).

 

17.10. Giselle – Slovenské národní divadlo Bratislava

Jedno z nejkrásnějších představení klasického baletu současné doby ve Střední Evropě.  Tradiční choreografie a režie Rafaela Avnikjana, krásná scéna a kostýmy – působivý je např. točící se mlýn v prvním dějství či odlétající závoje víl v druhém dějství a vstup (i odchod) duše Giselle z hrobu na scénu „propadlem“. Celý soubor zvládá představení skvěle, v hlavních rolích se velmi pěkně představili Tatum Shoptaugh (Giselle) a Artemyj Pyzhov (Princ Albert).

 

23.10. Manon – Divadlo J.K.Tyla Plzeň

Působivý dojem si lza odnést z neoklasického baletu Manon v choreografii a režii Filipa Veverky na hudbu Alexandra Glazunova. Příběh Manon (Jarmila Hruškovicová) a rytíře des Grieux (Gaetan Pires) je zpracován zhuštěně ale srozumitelně, s vyjádřením psychologické stránky postav. Po protichůdných informacích o inscenaci mě tedy čekalo příjemné překvapení. Plzeňská Manon samozřejmě není klasickým dílem, na něž by se jezdilo opakovaně, za zhlédnutí však rozhodně stojí.

 

26.10. Esmeralda – Slovenské národní divadlo Bratislava

Naprosto úžasné baletní představení, splňující všechny atributy, jak má vypadat pravý klasický balet – věrný příběh, tradiční choreografie a režie, nádherná scéna a kostýmy. Hlavně prostřední druhé dějství člověka přivádí k tomu nejkrásnějšímu, co může klasický balet nabídnout. Esmeralda v Bratislavě je jedno z vrcholných baletních představení celého desetiletí. K tomu ještě v hlavní roli Esmeraldy září vynikající Olga Chelpanova, v roli Phoebuse doprovázena rovněž vynikajícím Konstantinem Korotkovem. Samozřejmě i celý bratislavský baletní soubor se představuje v nejlepším světle.

Napsat komentář