Marná opatrnost – Severočeské divadlo Ústí nad Labem, Korzár – DJKT Plzeň, Louskáček – Severočeské divadlo Ústí nad Labem, Louskáček – bio Oko Praha, Louskáček – Deutsche Oper Berlin, La Bayadére – Staatsoper Berlin
2.12. Marná opatrnost – Severočeské divadlo Ústí nad Labem
Milé představení, i když v komorním duchu, doprovázené krásnou Héroldovou hudbou v podání divadelního orchestru řízeného J. Snítilem. V hlavních rolích pěkně vystoupili Frederika Kvačáková (Líza), Róbert Király (Colas) a Roberts Skujenieks (matka Simone).
7.12. Korzár – DJKT Plzeň
Druhé zhlédnuté představení Korzára v Plzni v pozměněném obsazení. V hlavních rolích ale opět přesvědčivě vystoupili Mami Hagihara (Medora) a Gaëtan Pires (Konrád). Nově se představili Sara Antikainen (Gulnara), Karel Audy (Lankedem) a Justin Rimke (Ali). K nejlepším scénám opětovně patřilo pas de trois odalisek v obsazení Kristýna Miškolciová, Corinne Cox a Shiori Nirasawa. A samozřejmě Grand pas de deux v druhém dějství. Tentokrát jsem měl i lepší dojem ze scény Oživlý sad, přece jen z parteru je na jeviště jiný pohled než z balkónu, spuštěné tyče s květinami působily lépe. Celkově příjemná návštěva plzeňského divadla.
13.12. Louskáček – Severočeské divadlo Ústí nad Labem
Další hezké představení Louskáčka v ústeckém divadle. Opětovně sympaticky ztvárnili hlavní role Kristýna Petrášková (maminka/Klára), Fernando Velasco (tatínek/princ) a Vladimír Gončarov (Drosselmayer). Ústecký Louskáček je důkazem kvalitního představení i se zjednodušenou choreografií a zkrácenými scénami, důležité je ovšem zachování tradiční struktury, postav a děje.
17.12. Louskáček – bio Oko Praha, přenos z Royal Ballet London
V rámci přenosů do kin byl v úterý 17.12. uveden londýnský Louskáček. Královský balet jej tančí podle P. Wrighta z roku 1984. Často se uvádí, že Wright pracoval s notacemi, ovšem muselo by se vědět přesně u jakých částí. U prvního dějství to v určitých pasážích tak vypadá, druhé dějství je ale typický Wrightův produkt, některé části chybí a zvláště podivné je neustálé zasahování Kláry, prince i Drosselmayera do všech tanců.
22.12. Louskáček – Deutsche Oper Berlin
Louskáček v Berlíně v podání Státního baletu (choreografie Burlaka/Medvedev) je bezpochyby nejlepší inscenací tohoto baletu na současných světových jevištích. Největší přiblížení originálu je nepochybné v ději, scéně i kostýmech (jediná výrazná odchylka je v druhém dějství, kdy velké pas de deux netančí královna cukrovinek a její kavalír, ale Klára a princ Louskáček). Berlínský Louskáček si celkově zaslouží nejvyšší uznání.
V představení od 15 hodin vystoupili v hlavních rolích poprvé Aya Okumura a Alexei Orlenco, večer od 19 30 Yuria Isaka a Daniil Simkin.
29.12. La Bayadére – Staatsoper Berlin
Symbolicky poslední zhlédnuté představení kalendářního roku byla nejlepší inscenace posledních let, rekonstrukční Bajadéra v Berlíně, naprosto jedinečné ztvárnění tohoto baletu, nejvíce se přibližující baletu 19.století.
V hlavních rolích přesvědčivě vystoupili Elisa C. Cabrera (Nikia, poprvé v této roli v Berlíně), Aurora Dickie (Gamsatti) a Alejandro Virelles (Solor). Opět vynikající byly 4 bajadéry Yuria Isaka, Aya Okumura, Yuka Matsumoto a Cécile Kaltenbach. Škoda, že tentokrát bylo „jen“ 24 baletek stínů, personální situace asi nedovolila počet 32.
Ve vánočním týdnu od 22.12. do 30.12. by o sobě člověk chtěl prohlásit „Ich bin ein Berliner“ , protože obyvatel Berlína mohl za tu dobu vidět 5 skvělých Louskáčků a 3 vynikající Bajadéry. My z ostatních měst můžeme jen tiše závidět.