V létě 2016 vstoupil Bavorský státní balet v Mnichově do nové éry. Uzavřelo se dlouhé období (1998-2016) šéfování českého rodáka Ivana Lišky, od 1. srpna se ujal funkce ředitele baletu Igor Zelensky. Tento přechod nebyl pro soubor i část baletní veřejnosti vůbec jednoduchý. Za své osmnáctileté působení si Ivan Liška vybudoval soubor podle svých představ a samozřejmě i síť kontaktů a mecenášů. Ke cti Ivana Lišky je nutno říci, že držel vzácně vyrovnaný repertoár z klasického baletu, neoklasiky i moderního tance, což u mnoha jiných šéfů baletů nebývá zvykem.
Igor Zelensky má ovšem jiné vidění baletního světa. Tento vynikající ruský tanečník (narozen 1969) vystudoval baletní institut v Tbilisi mimo jiné u legendárního Vakhtanga Tšabukianiho, pokračoval na Baletní akademii Vaganové v St. Petěrburgu (tehdy Leningradu) a od roku 1988 se stal členem Mariinského baletu (tehdy Kirova), v devadesátých letech dvacátého století vystupoval jako excelentní tanečník hlavně v New York City Ballet a Royal Ballet London, ale i v dalších dvanácti velkých divadlech světa. Ještě jako první sólista Mariinského baletu převzal roku 2006 vedení baletu v Novosibirsku, od roku 2011 vedl balet Stanislavského divadla v Moskvě.
O nástupu Igora Zelenského rozhodlo vedení Národního divadla v Mnichově již před třemi lety a po celou tuto dobu Zelensky pečlivě sledoval dění v mnichovském baletu a připravoval změny v souboru pro svou koncepci. Jejich oznámení na jaře 2016 vyvolalo v části souboru a baletní veřejnosti nevoli a odpor, někteří mluvili i o šoku.
Změna nastala skutečně radikální. Z devíti prvních sólistek a sólistů zůstali dva, z osmi sólistek, resp. sólistů zůstali též jen dva, z devíti demisólistek a demisólistů ponechal Zelenský sedm, ze čtyřiadvaceti dam souboru ponechal čtrnáct a z šestnácti pánů souboru ponechal devět. Výrazem odporu se v červnu 2016 stala série článků Gisely Sonnenburg v ballett-journal.de či veřejná rezignace největší mecenášky baletu Irène Lejeune na další podporu baletu v Mnichově (blízká známá Ivana Lišky Irène Lejeune dala od roku 2009 na podporu baletu 1,3 milionu euro). Největší lítost vyjadřovali tito lidé nad odchodem dvojice Luca Lacarra – Marlon Dino a tato dvojice skutečně nesla svou situaci velmi nelibě. Zmiňovaní volali po zrušení nástupu Igora Zelenského a ponechání Ivana Lišky ve funkci či po jiném řešení nástupnictví. Nic z toho se ale nestalo. V takovéto atmosféře se ujal Igor Zelensky funkce.
Koncepce Igora Zelenského je pevná a jasná. Chce mít baletní soubor v základu postavený na klasickém repertoáru, samozřejmě vedle toho tančit i neoklasiku a moderní díla. Chce mít tanečnice/tanečníky, kteří tvrdě pracují a jsou disciplinovaní, žijí pro divadlo. Chce do Mnichova přivést vrcholný svět baletu. V souboru mnichovského baletu do léta 2016 byli i vynikající sólisté a sólistky, ale nutno říci, že Zelensky přivedl ještě lepší, v duchu svého plánu přivést světovou špičku do Mnichova. Ze St. Petěrburgu přišla naprosto excelentní dvojice Maria Shirinkina – Vladimir Shklyarov, z Moskvy Xenia Ryzhkova, dále mladý Kubánec Osiel Gouneo, za zmínku bezesporu stojí i Běloruska Tatiana Tiliguzova a Pricsa Zeisel z Vídně. A navíc Zelensky dohodl stálé hostování Natalie Osipové, Svetlany Zacharové a Sergeje Polunina – tato jména světové špičky není nutno představovat.
Začátek sezony proběhl ve znamení dvou skvostných děl klasického baletu: Giselle (inscenace Peter Wright) a La Bayadère (inscenace Patrice Bart). V nich nové sólistky a sólisté naplno zazářili a myslím, že si získali naprostou většinu obecenstva.
Osobně nejvýše hodnotím dvojici Maria Shirinkina – Vladimir Shklyarov, která v představení Giselle 25. září jako Giselle a Albrecht a v La Bayadère 16. října jako Nikia a Solor předvedla absolutní špičku ztvárnění těchto rolí, co jsem kdy „naživo“ viděl. Jistě, i další byli vynikající – Natalie Osipova jako Giselle a Osiel Gouneo jako Albrecht 25. září v Giselle, Xenia Ryzhkova a Osiel Gouneo v La Bayadère 15. října jako Nikia a Solor a v stejných rolích 16. října Xenia Ryzhkova a Sergej Polunin. Tyto nově postavené dvojice nemají ale takovou vzájemnou souhru, i když individuálně jsou excelentní. Maria Shirinkina – Vladimir Shklyarov těží z dlouholetého partnerství (i mimo jeviště) a jejich souhra a vyjádření rolí je výjimečné.
Myslím, že Igor Zelensky může být se vstupem do nové sezony spokojen, kritika jeho odpůrců z června se ukázala jako falešná (proroci zkázy jako Gisela Sonnenburg nyní mlčí) a většina baletní veřejnosti, v každém případě stoupenci klasického baletu, může jen vítat nástup Igora Zelenského do čela mnichovského baletu. Již za Ivana Lišky byl Bayerisches Staatsballett pravděpodobně nejlepší ve střední Evropě, za Igora Zelenského může být jedním z nejlepších na světě.