Poslední obraz opět u jezera představuje asi největší rozdíl originální verze oproti tradiční, tanec labutí očekávajících návrat Odetty je krásný, ale hodně jiný oproti tradiční verzi například u zmiňované choreografie Hany Vláčilové. Z toho ovšem nevyplývá žádné negativum ani pro jednu z verzí. Odetta opět výrazně mimicky vysvětluje Princi svůj osud a nutnost zemřít kvůli jeho falešné přísaze. Zdrcený princ se rozhoduje ji následovat a zpečetit svou lásku společnou smrtí. Žádný vyslovený souboj s Rotbartem se nekoná, Rotbart je zaskočen a přemožen sebeobětováním Prince, a tím jsou jeho kouzla zničena a umírá. Duše Siegfrieda a Odetty putují po jezeru, ostatní dívky jsou vykoupeny.
Rekonstrukce Labutího jezera baletními soubory v Curychu a Milánu je zdařilým dílem, vedením obou patří dík, že dali příležitost Alexeji Ratmanskému. I když šéf baletu v Curychu Christian Spuck je inscenátor spíše moderních baletů, nechal prostor i pro toto velkolepé klasické dílo, to nebývá u mnoha šéfů zvykem. Myslím, že cesta rekonstrukcí originálů je cestou správnou, a doufejme, že se najde v budoucnosti co nejvíce baletních scén jdoucích touto cestou – v Sergejevově archivu čeká na svou rekonstrukci ještě ke dvaceti baletům. A že v rekonstrukcích je méně technicky náročných a pohledově atraktivních pasáží? Na to odpověděl Marius Petipa již roku 1896: „Balet je seriózní umění, ve kterém musí mít hlavní postavení půvabnost a krása, a ne všemožné skoky, bezmyšlenkovité otáčky a zvedání nohou. To není umění, nýbrž – a opakuji to neustále – cirkusáctví.“
Hodnocení autora recenze: 100%
Petr Iljič Čajkovskij:
Schwanensee
(Lebedinoje ozero)
Dirigent: Rossen Milanov
Choreografie: Marius Petipa / Lew Iwanow
Rekonstrukce a komplementární nastudování: Alexei Ratmansky
Scéna a kostýmy: Jérôme Kaplan
Světla: Martin Gebhardt
Philharmonia Zürich
Ballett Zürich
Junior Ballett
Studierende der Tanz Akademie Zürich
Schülerinnen der Ballettschule für das Opernhaus Zürich
(koprodukce Opernhaus Zürich / Teatro alla Scala Miláno)
Obnovená premiéra 18. března 2017 Opernhaus Zürich
(psáno z reprízy 25. 3. 2017)
Odette/Odilie – Elena Vostrotina
Princ Siegfried – Alexander Jones
Benno – Andrei Cozlac
Rotbart- Manuel Renard
Wolfgang – Filipe Portugal
Královna matka – Beate Vollack
Pas de trois – Galina Mihaylova, Giulia Tonelli, Andrei Cozlac